השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    יורש אחרי יורש

    חוק הירושה, תשכ"ה-1965, למעשה, מפרט כמעט את כל מה שיש לדעת על ענייני צוואות, ירושות ועיזבונות. אותם, למרות כל ההוראות המפורטות הקיימות בו (ואולי, דווקא בגללן), לעיתים, עלולים להיווצר מצבים בהם ניסוח רשלני או כזה שלא נעשה בידי עורך דין המתמחה בנושא, עלול להפיל את המצווה (וכתוצאה מכך – את יורשיו), בפח שאותו הוא לא היה מסוגל לצפות מראש. דוגמה מובהקת לכך, אנחנו יכולים למצוא בעניין יורש אחר יורש.

    מה זה יורש אחר יורש?

    כאשר אדם העורך צוואה מעוניין כי רכושו יעבור לנהנה שני עם מותו הנהנה הראשון (או, לחילופין, בהתקיים תנאי כלשהו או בהגיע מועד מסוים) תחת הוראת סעיף 42 לחוק הירושה, תשכ"ה-1965, עליו לנסח זאת בזהירות ולבצע זאת באופן ברור, על מנת שלא יהיה כל ספק מהכתוב כי הוראת הצוואה כוונתה "יורש אחר יורש”.

    1. המצווה רשאי לצוות לשניים על מנת שיזכה השני אחרי שזכה הראשון; השני יזכה במות הראשון או בהתקיים התנאי או בהגיע המועד שנקבע לכך בצוואה, הכל לפי המוקדם יותר.
    2. הראשון רשאי לעשות במה שקיבל כבתוך שלו, והשני לא יזכה אלא במה ששייר הראשון; אולם אין הראשון יכול לגרוע מזכותו של השני על ידי צוואה.
    3. השני יזכה אם היה כשר לרשת את המצווה בשעת זכייתו, אף אם לא היה כשר לכך במות המצווה; מת השני לפני שעת זכייתו או שנמצא פסול לרשת או שהסתלק מן המגיע לו, הוראת הצוואה לטובתו מתבטלת.
    4. הוראת צוואה על דרך זו ליותר משניים – בטלה, זולת הוראה לטובתו של מי שהיה בחיים בשעת עשיית הצוואה."

    אז מה הבעיה?

    לכאורה, סעיף 42 ברור לגמרי, אולם לשון בלתי ברורה בנוגע לסעיף זה, עלולה להכניס לתמונה את סעיף 45 לחוק, האומר "המצווה רשאי להורות בצוואתו דבר שיורש יהיה חייב לעשותו, או להימנע מעשותו, במה שקיבל מן העיזבון; מילויו של חיוב כזה יכול לדרוש כל מי שמעוניין במילוי, ואם היה בדבר עניין לציבור – גם היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו."

    הסוגיה נוצרת כאן בשל ההבדל המעשי ביישום שני הסעיפים – עפ"י סעיף 42 רצונו של המוריש המקורי – כותב הצוואה מתבצע ישירות מעצם צוואתו, ואילו סעיף 45 עוסק בכך שהמצווה המקורי – כאמור, כותב הצוואה, מצווה על יורש מספר אחת על ביצוען של פעולות שונות אשר רק באמצעותן עשוי לזכות בחלקו בירושה גם היורש השני, המגיע לאחריו.

    עשור שנות הניסיון שמאחורי משרד עורכי דין דויד יוסף ועיקר עיסוקו בדיני ירושה וצוואות, מאפשרים לו לטפל באמינות, באיכות ללא פשרות, באמינות וביחס אישי בכל תיק של כל לקוח שלנו. אנחנו מודעים לבעייתיות של השלב בחיים שבו לקוחותינו נזקקים לנו, ובשל כך, אנחנו עומדים כאן לרשותם בליווי מקצועי ואישי צמוד.

    קידום אתרי עורכי דין קידום אתרי עורכי דין
    Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support